گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

پدر علم زمین شناسی ایران تشکیل دریاچه ارومیه با فعالیت گسل تبریز مرتبط بوده

اولین همایش ملی "کاربرد زمین شناسی اقتصادی و مهندسی" در تالار اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزار شد. منطقه آذربایجان شرقی، این همایش با حضور میهمانان ویژه‌ای همچون پروفسور ...   "جمشید افتخارنژاد" نماینده آسیا در کمیته جهانی معدن وابسته به سازمان ملل و پدر علم زمین شناسی ایران و جمعی از اساتید و صاحبنظران علم زمین شناسی از 30 دانشگاه معتبر کشور در این واحد برگزار شد.

پروفسور جمشید افتخارنژاد، در این همایش نظریه جدید خود را تحت عنوان "مروری بر پی سنگ در آذربایجان" ارائه کرد.

وی گفت: تشکیل دریاچه ارومیه یک پدیده جوان بر روی یک پی سنگ آبرفتی بوده است، من تشکیل دریاچه را با فعالیت گسل تبریز مرتبط تصور می‌کنم به طوری که قبل از تشکیل این دریاچه، رودخانه‌های زرینه رود، سیمینه رود، مهاباد و آجی چای و قدرچای در دشت قبلی جریان یافته و از طرف سلماس از طریق رودخانه قوطور به ارس جاری شده و در نهایت آبخیز خزر را تشکیل می داده است.

وی ادامه داد: آثار بالا آمدگی در گسل تبریز را می توان به وضوح مشاهده کرد. مقدار 80 متر بالا آمدگی در اطراف صوفیان در رسوبات کواترنر گزارش شده است. با توجه به اطلاعات حاصله چنین استنباط می شود که در آغاز ترکیب رسوبات آب شیرین بوده و به تدریج از طریق آجی چای املاح ترکیبی آن عوض شده است.

پدر علم زمین شناسی ایران، خاطرنشان کرد: گسل تبریز تنها نقش ویرانگر نداشته بلکه دریاچه ارومیه را برای ما ارزانی داشته است، این هدیه گرانبها را نسل ما در چند دهه اخیر به نابودی کشانده است و اگر دوباره آبهای رودخانه‌ها به صورت طبیعی به سمت دریاچه سرازیر شوند این دریاچه بار دیگر خود را احیاء خواهد کرد.

آینور ناصری، دبیر علمی این همایش نیز در ادامه گفت: از 130 مقاله علمی و تخصصی رسیده به دبیرخانه این همایش تعداد 78 مقاله انتخاب شد که از میان آنها 30 عنوان مقاله به صورت سخنرانی و 48 عنوان مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد