گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

قلعه ضحاک "داش قلعه"

قلعه ضحاک یا "داش قلعه" در 28 کیلومتری شرق عجب شیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در 95 کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد. قلعه ضحاک با بیش از 3000 سال قدمت بر فراز کوه منفرد، از مکان های مهم اقوام مانایی و مادها بوده است. این قلعه در شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی و یکی از مکان های دیدنی است که در ارتفاع 2300 متری از بستر رودخانه قلعه قرار گرفته است. قدمت قلعه ضحاک به اقوام مانایی برمی گردد و در تاریخ نام های متعددی از جمله؛ ضحاک اژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ و قلعه گویی ذکر شده است. قلعه ضحاک اولین بار توسط یک هیئت باستانشناسی آلمانی در سال 1971 میلادی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

آثار برجای مانده از برج های نیم استوانه ای به نام دروازه قلعه و پوشش دیوار ها که از سنگ های مکعب مستطیلی است. این قلعه از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوار های آن کنده کاری شده است. در این قلعه مخازن سنگ، آب انبار ، آسیاب، سالن شورا، حمام و ده ها آثار دیگر وجود دارد. نیمی از اتاق های قلعه بی سقف در زمین کنده شده و نیم دیگر در کوه و به صورت حفره ای درآورده شده است.

اغلب این حفره ها چاله آبی هم ( آب انبار ) دارند. همچنین بر دیوار های این حفره های سنگی، طاقچه های کوچکی کنده شده است. در داش قلعه ضحاک، تک حفره هائی نیز دیده می شود که تمام آن را در صخره های عمودی کوه کنده اند. علاوه بر این ها، آب چشمه ای که در دامنه کوه مقابل قرار دارد با فشار متوسط لوله هایی که در زمین کار گذاشته شده از روی پشته مابین گذشته و به ارتفاع قلعه می رسد. مسیر لوله آب از روی بستری که در زمین به وضوح نمایان است معلوم می گردد به علاوه تکه های متعددی از لوله های گلی و بقایائی از قالب سنگی که با بی قیدی از بستر کنده شده است در اطراف دیده می شود. بستر لوله به عرض 50 سانتی متر و عمق آن حداقل یک متر بوده است. لوله های گلی تقریباً از تکه های خورد تکمیل شده در یکدیگر رفته و در بستر قرار گرفته اند. این قلعه از تاراج و کندو کاوهای غیر مجاز در امان نبوده و فضای اطراف قلعه پوشیده از حفره هایی است که توسط غارتگران برای بدست آوردن عتیقه، زیرورو شده است!

گرچه ضحاک نماد بی بدیل سیاهی و ظلم در تاریخ اسطوره ای بوده است، اما قلعه ضحاک امروزه پذیرای خیل بی شماری از گردشگرانی است که برای دیدن این قلعه تاریخی به هشترود می روند. در اسطوره ای ایرانی ضحاک سمبل مردی است که ابلیس بر شانه هایش در جوانی بوسه زد و از جای بوسه دو مار رویید؛ مار هایی که باید هر روز مغز تازه دو جوان را فرو می دادند تا سیر شوند و ضحاک، این بدی مجسم بی دریغ بود در شکافتن جمجمه جوانان ایران زمین! رسم زمانه این بود تا آهنگری گمنام از پشت کوره آهنگری، از لابه لای دم گرم آتش، پیشبند چرمین خود بر سر میله زد و درفش کاویانی بر دوش قیام کرد. مردمان هشترود باستانی باور داشته اند که همین ضحاک مار به دوش در 16 کیلومتری جنوب شرقی شهر سراسکند، مرکز شهرستان هشترود زندگی می کرده، در قلعه ای که امروز ما آن را به نام قلعه ضحاک می شناسیم و حتی در خود هشترود محله ای وجود دارد با نام خروجستان ؛ محله ای که در باور اسطوره ای، کاوه آهنگر در آن دکان آهنگری داشته و از همان جا قیام خود را آغاز کرده است.

جشن تیرگان و روز ملی دماوند

صعود به قله دماوند با کاپ جام جهانی

 پیام صلح و دوستی اقوام ایرانی

 تصمیم بر آن است از سال 1397 هر سال در پاسداشت جشن تیرگان و روز ملی دماوند کاپ جام جهانی توسط فرد یا گروه به قله دماوند صعود و  پس از چهار سال در سال 1401 با دوچرخه بسمت جام جهانی 2022 قطر برود و این حرکت هر سال بصورت نمادین در روز جشن تیرگان و  روز ملی دماوند تا قله صعود و  هر چهار سال با دوچرخه بسمت محل برگزاری جام جهانی در کشورها بعنوان ذنماد صلح و دوستی ایرانیان حرکت نماید.

 مانا و پایا باشید. 

در حفظ محیط زیست کوشا باشید.

این صعود بیاد چهلمین روز در گذشت زنده یاد ناصر ملک مطیعی، دومین سالگرد زنده یاد حبیب محبیان، زنده یاد محمدعلی فردین و تمام انسانهایی که به عشق ایران زندگی کرده و خواهند نمود انجام میگردد.

آرامگاه سعدی، یک قرن پیش

شیخ مصلح‌ الدین مشرف‌ بن عبد‌الله، معروف به سعدی شیرازی شاعر و نویسنده پارسی گوی ایرانی در سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. دو اثر ارزشمند وی غزلیات و دیوان اشعار به نام گلستان و بوستان می باشد. عکسی نادر از "آرامگاه سعدی" در قرن گذشته-ایرناک سعدی در خانقاهی که اکنون آرامگاه اوست، زندگی می کرد و در همان جا نیز درگذشت. در این باغ انواع درختان نخل، کاج و گل های زینتی در بر گرفته که فضای زیبایی به آرامگاه سعدی بخشیده است. سقف آرامگاه گنبدی شکل و فیروزه ای رنگ است و در جلوی آن ایوان بلندی با هشت ستون ساخته شده است. سنگ قبر سعدی در روزگار کریم خان زند بر مزار او نهاده شد و در اتاق دیواره مقبره، گزیده هایی از گلستان و بوستان به خط نستعلیق بر کاشی آبی رنگ نوشته شده است. عکسی نادر از "آرامگاه سعدی" در قرن گذشته-ایرناک در ادامه تصویری زیر خاکی از آرامگاه سعدی در سال 1394 را در معرض دید شما قرار داده ایم که می توانید مشاهده کنید. عکسی نادر از "آرامگاه سعدی" در قرن گذشته-ایرناک نکته جالب در این تصویر استفاده مردم از آب جوی مقابل مقبره است.

مانس اشپربر

برای فهم اینکه چرا آدمهای قدرت طلب در سازمان، به هر وسیله ممکن، درصدد تصاحب قدرت هستند، نیاز چندانی به روانشناسی نیست. اما وقتی کسانی، به چماقی که با تحقیر بر سرشان فرود می‌آید، به چشم عصای معجزه‌گر می نگرند، دیگر برای فهم چنین حالاتی حتما به روانشناسی نیازمندیم.